Tsekkaa liikutko tarpeeksi!

20.07.2020

Näin vuodenvaihteen yhteydessä moni innostuu uudestaan liikkumisesta, joka on hieno juttu, koska vain 25% suomalaisista liikkuu tarpeeksi oman terveytensä eteen. Eli toisin sanoen 75% suomalaisista ei liiku terveytensä eteen tarpeeksi, joka on mielestäni hälyyttävää. Liikunnalla on todettu olevan niin monia terveysvaikutuksia, joten jos vaan kynnelle kykenee, niin se ehkäisee monia sairauksia masennuksesta sydän- ja verisuonitauteihin. Uudet liikuntasuositukset ovat mielestäni hyvin kannustavat, koska ne korostavat lyhyttäkin liikuntasuoritusta ja päivittäinen liikunta voi koostua itselle mukavista liikuntalajeista tai jopa pelkästään hyötyliikunnasta.

UKK-instituutti päivitti uudet liikuntasuositukset vuonna 2019 ja niissä on monia uusia ja hauskojakin yksityiskohtia, joissa huomioidaan ihmisen kokonaisvaltaisuus. Ensinnäkin liikuntasuosituksessa on mainittu unen tärkeys ja pienienkin liikuntahetkien, jopa viiden minuutin liikunnan merkitys terveydelle. Liikunnan ei siis tarvitse koostua yhtenäisistä pätkistä, vaan viiden minuutin taukojumpat tai rappusten kiipeäminenkin riittää!

Liikunnan suositukset on jaettu reippaaseen tai raskaaseen kestävyysliikuntaan sekä lihaskuntoon ja liikehallintaan. Reipasta kestävyysliikuntaa viikossa tulisi olla joko 2h30 min tai raskasta kestävyysliikuntaa 1h 15min. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi tehdä 2 kertaa viikossa. Nämä ovat ne minimivaatimukset, jotka pieni osa suomalaisista täyttää.

Liikunta voi olla mitä vaan. Viimeisimmissä tutkimuksissa on todettu, että lyhytkestoinen rasittava liikunta voi olla yhtä tehokasta terveyshyötyjen kannalta kuin pitkäkestoinen kestävyysliikunta. Tämän varjolla kannattaa tehdä juuri siitä mistä itse tykkää, kunhan liikuuu. Liikunta kannattaa pitää myös monipuolisena, jotta sekä kestävyys, että lihaskunto- ja liikesuosituksen täyttyvät.

Juokse, pyöräile, ui, siivoa, kävele portaita, nuku hyvin, käy jumpassa tai kuntosalilla tai tanssi! Tärkeintä on, että liikut! Näin arvostat samalla itseäsi ja terveyttäsi! Sinä olet tärkein!